Z jakich materiałów korzystamy podczas kursów z dorosłymi?
Najczęściej wybieramy podręcznik w oparciu o potrzeby grupy, a w miarę potrzeb wykorzystujemy materiały z innych podręczników lub materiały autentyczne.
Jakie materiały autentyczne wykorzystujemy?
Materiałem autentycznym może być wszystko. Oczywiście musi on być dopasowany do potrzeb czy zainteresowań uczestników. Tego typu materiały można wykorzystać już nawet na poziomie początkującym. U nas, w zależności od poziomu, wykorzystujemy materiały z programów typu talk show np. The Graham Norton Show, The Tonight Show czy The Late Late Show. Programy przyrodnicze udostępniane przez BBC Earth z udziałem Davida Attenborough czy QI, TED talks, 60 Second Docs, piosenki, filmy z archiwum BBC, nagrania i artykuły z oficjalnej strony The Royal Family, filmy z oficjalnego kanału The White House czy oryginalne odcinki Peppa Pig oraz wiele, wiele innych. Wykorzystać można na prawdę wszystko 🙂
A jak wygląda lekcja z materiałem autentycznym?
W jednej z grup (poziom B1/B1+) rozmawialiśmy o wystąpieniach publicznych, a jedna ze Słuchaczek akurat przygotowywała się do prezentacji, którą miała wygłosić podczas konferencji. Wykorzystaliśmy materiał autentyczny – Simon Sinek, autor książek i mówca motywacyjny, w swoim filmie dzieli się doświadczeniami i udziela rad jak przygotować się do prezentacji. Najpierw rozmawiamy o temacie, którego dotyczy materiał – w tym przypadku najpierw rozmawialiśmy o naszych doświadczeniach czyli czy Słuchacze mieli okazję do wystąpień publicznych, a jeśli tak, to jakie są ich spostrzeżenia np. jakie mają sposoby na przygotowanie się do prezentacji, czego obawiają się najbardziej i jak sobie z tym radzą. Zrobiliśmy z nich listę, a następnie obejrzeliśmy materiał autentyczny aby zobaczyć czy są w nim podobne spostrzeżenia. Porównaliśmy je, przedstawiliśmy swoje opinie na ich temat aby ostatecznie stworzyć własną listę porad. W trakcie zwracaliśmy  uwagę na słownictwo oraz wyrazy idiomatyczne, które często występują w tego typu materiałach.
Materiał autentyczny może też być uzupełnieniem przeprowadzonej lekcji i być pracą domową. Przykładem mogą być inne zajęcia (poziom B1), w trakcie których czytaliśmy tekst dotyczący programu Dragon’s Den, który zawierał przykłady uczestników oraz ich dalsze losy. Pracą domową (możesz również ją zrobić!) było obejrzenie jednego z odcinków programu i prześledzenie losów osoby, która zdobyła pieniądze na swój projekt.
Wykorzystanie piosenek zazwyczaj skupia się na jednym aspekcie np. konkretnym słownictwie czy zagadnieniu gramatycznym. Piosenki, które opowiadają historię mogą być wykorzystane do ćwiczenia czasu przeszłego np. Into The Great Wide Open czy Where The Wild Roses Grow.